Heipä vaan!

Mukavaa, kun olet tullut pistäytymään blogissani. Vielä mukavampaa on, jos jätät käydessäsi itsestäsi puumerkin. Toivottavasti viihdyt - tervetuloa myös uudestaan! :)

sunnuntaina, marraskuuta 22, 2009

Kalajoki-sukat

Sukkasadon aikana tuli törmättyä monenlaisiin mielenkiintoisiin uusiin sukkamalleihin, ja yksi sellainen oli Kalajoki-sukat, joiden alkuperä juontaa Yliveto-blogin Tiiinaan. Noiden sukkien tarinaa voi käydä kurkkimassa em. blogissa ainakin täällä, täällä ja täällä.

Minähän tietysti heti laitoin Tiiinalle viestiä, että saisinko sukkien ohjeen, ja ystävällisesti hän on nyt kirjoittanutkin ohjeen ja laittoi sen minulle mailitse, ja se on nyt myös netissä pdf-tiedostona muidenkin saatavissa. :) Perustelin itselleni ja Tiiinalle tarvettani nimenomaan näiden sukkien ohjeisiin sillä, että minähän olen syntyisin Kalajoelta, siis noin niin kuin virallisesti. Oikeastihan minä olen Rautiosta, joka on liitetty Kalajokeen v. -73, eikä rautiolaiset edelleenkään tunnusta olevansa kalajokisia. ;) Minulla on itse Kalajoesta muistot vain siitä, että kävin siellä soittotunneilla ja yläasteajan koulussa, muutenhan vietin elämäni ensimmäiset 15 vuotta Rautiossa Vääräjoen varrella, joka sekin laskee kyllä Kalajokeen, eli on Kalajoen sivujoki. Joka tapauksessa Kalajoki-sukkien ohje minun oli ihan pakko saada, ja nyt on ohje testattukin:


Kalajoki-sukat
Tehty ajalla: 14.-20.11.2009
Malli: Kalajoki-sukat (pdf)
Suunnittelija: Tiina Seppälä
Lanka: Novita Nalle Colori maastonvihreä (833)
Langankulutus: 80 g
Puikot: 3 mm bambusukkapuikot
Koko: Naisen, ehkä n. 39
Muuta: Ohjeen mukaisesti ranskalainen kantapää ja toispuoleinen nauhakavennus. Menevät lämmittämään varpaita jossakin päin Kalajokilaaksoa. :)




Näissä sukissa oli minulle paljon uutta haastetta. Tein elämäni ensimmäisen ranskalaisen kantapään, mutta pidän tavallisesta kantapäästä edelleen eniten. :) Näissä on myös toispuoleinen nauhakavennus sukan kärjessä, mikä sekin on minulle uusi juttu. Sukat eivät jää itselleni, joten toivottavasti raskalainen kantapää istuu käyttäjänsä jalkoihin, ja täytyy muistaa myös kertoa, että näissä sukissa on sitten väliä, kumpi sukka laitetaan oikeaan ja kumpi vasempaan jalkaan. :)

Idea näissä on kyllä kiva, sillä tuo jokikaavio on kaunis ja yksinkertainen, ja kun se tulee kivasti sukkien ulkosyrjään eikä perinteisesti keskelle, niin sekin tuo omaa leimaansa juuri tähän malliin. :) Minusta malli sopii hyvin myös pätkävärjätylle langalle. Jonnekin päin Kalajokilaaksoa nämä sukat ovat menossa, ei kuitenkaan tonttujen mukana vaan ihan muuten vaan. :)



Tämän kuvan myötä toivottelen päivänpaisteista pyhäpäivää kaikille! :)

14 kommenttia:

  1. Kauniit sukat! Minäkin olen ihastunut tuohon malliin, kun noita on muutamia tulllut vastaan. Vähän kateellisena katselin eilisiä lumikuvia. Meillä on piha "isoa uima-allasta" ja pimeää päivälläkin.
    Hyvää viikonalkua!

    VastaaPoista
  2. Hienot sukat ja kiva nimi mallilla!

    VastaaPoista
  3. Hienot sukat! Minäkin olen ihaillut tuota mallia heti kun sen näin, taytyisi toteuttaa itsekin!

    VastaaPoista
  4. Kauniit sukat! Nuo täytyy toteuttaa ehdottomasti: minäkin olen käynyt syntymässä Kalajoen sairaalassa - silloisesta kotikunnasta kun äidit suuntasivat sinne. Oikein hyvää alkavaa viikkoa!

    VastaaPoista
  5. Kiitos kauniista sanoista (ja linkityksestä). Itse olen neulonut vain yksivärisestä langasta, mutta kyllähän tuo kuvio ihan kivasti erottuu tuolta Nalle colorinkin joukosta.

    Tiedätkö: minä olen kotoisin Alavieskasta. Pikkupitäjien tyttöjä molemmat.

    VastaaPoista
  6. Aivan ihanat sukat :)
    Minäkin olen siellä Kalajoella viettänyt aikaa teinivuosina kun siskoni asui silloin siellä perheensä kanssa ja aika usein olin siskontyttöä hoitelemassa :)

    VastaaPoista
  7. Hienot sukat! Olen itsekin kotoisin Kalajoelta, joten täytyy ehdottomasti kutoa nuo sukat itselle, ja ehkä pukinkonttiinkin..

    VastaaPoista
  8. Onpa kivat sukat! Täytyy laittaa ohje korvan taakse :)

    VastaaPoista

Haluatko piristää päivääni? :) Sen voit tehdä helposti jättämällä itsestäsi puumerkin kommentteihin! Kiva kun löysit blogiini - tervetuloa toistekin! :)

Jos kommentointi ei onnistu (vaatii rekisteröitymisen), voit laittaa viestisi sähköpostitse:
marska_77@yahoo.com

Kiitos! :)

Hei hei!

Kiva kun kävit, tulehan toistekin! :)