Heipä vaan!

Mukavaa, kun olet tullut pistäytymään blogissani. Vielä mukavampaa on, jos jätät käydessäsi itsestäsi puumerkin. Toivottavasti viihdyt - tervetuloa myös uudestaan! :)

torstaina, toukokuuta 21, 2009

Meemipläjäys

Blogistaniassa on pyörinyt noita meemejä taas vaikka minkälaista, ja vaikkei minua ole näihin haastettukaan, niin olen nappaillut sieltä ja täältä näitä, mitä on ollut kiva lukea toisten blogeista, ja mitkä ovat tuntuneet siltä, että nää ois kiva tehdä. Itse asiassa olen kyllä nämä kaikki tehnyt joskus aiemminkin, osan vanhaan blogiini joskus parikin vuotta sitten, mutta ei kait se haittaa, vaikka tulee uudestaankin samoja, vastaukset voi olla hyvinkin erilaisia mitä ennen. :) Joten nyt tulee kunnon meemipläjäys! :)

---

Ensiksi murremeemi, jossa saan sanoa asiat siten, miten omaan suuhuni parhaiten sopii. Minun puhekieleni on sekoitus keskipohjalaista ja pohjoispohjalaista murretta, ja ehkä olen saanut vaikutteita muualtakin, kun olen välillä käynyt keskisuomalaisella murrealueellakin asumassa. Mutta näin minä nämä sanoisin:

1. Äitini punainen mekko mahtuu myös minulle.
Mun äitin punanen läninki passaa mullekki.

2. Tarvitsetko apua kirjoitustehtävässä, jonka maantiedonopettaja antoi?
Tarvikko nää mahollisesti apua siinä kirijotushommasa, minkä se maantiejonopettaja anto?

3. Hyvä on, tehdään niin kuin sinä ehdotit.
Ookke, tehhäämpä sitte niinku sää ehotit.

4. Isäni äiti kertoi hakevansa meidät noin kello 17.45.
Mummu meinas että se tullee hakkeen meijät joskus siinä varttia vailla kuuven kieppeillä.

5. Matkustinkin Helsinkiin linja-autolla, koska myöhästyin junasta.
Mää meninki sitte sinne Helsinkkiin linija-autola, ko eehän mää ny tietenkää mihinkää junnaa kerinny.

6. Oletko nähnyt missään veljeni matkapuhelinta?
Ookko nää nähäny mun velijen kännykkää missää?

7. Ostitko sen hameen, jonka näimme viime viikolla Hennes & Mauritzissa?
Ostikko nää sen hammeen, mikä me nähtiin sillon viime viikolla Hennesisä ja Maurisisa/Hooetämmäsä? (toim. huom. en käy juurikaan kyseisessä kaupassa, joten en oikein tiiä, miten mää sen sanosin oikeasti ;) )

8. Olethan sinä jo kysynyt eilisen päivän kotitehtävät ystävältäsi?
Ookkai nää muistanu kysyä ne eilisen läksyt sun kaverilta?

9. Minun on nälkä, voitaisiinko me mennä syömään ulos.
Mullon hirviä näläkä, mennään Mäkkärille tai johkai ihan sama misä vaa on jottai mitä mää voin syyä.

---

Sitten tämä seuraava on liikkunut haasteena, mutta kuten sanoin, minua ei ole haastettu, vaan nappasin tämän jostain.

Haaste.

Sinut on valittu "miljoonien " joukosta!

Tee siis näin:

Poista minun vastaukseni ja korvaa ne omillasi. Haasta mukaan 4 blogiystävää.

1. Neljä työtä,joita olet elämäsi aikana tehnyt

Pistän tähän nyt ne työt, joihin minulla ei ole ollut mitään koulutusta tai korkeintaan siis työnantaja vähän opastanut. Suurin osa työelämästäni on kuitenkin kulunut niiden kahden ammatin parissa, joihin olen koulutuksen saanut, nämä allaolevat siis lähinnä kesätöitä tms.

  1. Kirjastovirkailijan kesäloman sijainen (oman kylän sivukirjastossa, joka on auki neljänä päivänä viikossa 3 tuntia kerrallaan, ja siellä siis yhtenä kesänä ihan yksin pidin putiikkia auki 3 viikkoa...)
  2. Puhelinmyyjä (jostain sitä piti opiskelijana vähän tienata, ennen kuin löytyi enemmän omaa alaa vastaavaa työtä)
  3. Puistotyöntekijä (tätä varmaan aika moni on kesätyönään tehnyt...)
  4. Info- ja myyntipisteen töissä (Kaustisen kansanmusiikkijuhlilla muutamana kesänä - oi niitä aikoja... :) )

2. Neljä tv-ohjelmaa,joita tykkään katsella

Hmm... hankala kysymys, koska meillä ei ole digiboksia, eli en ole katsonut tv:tä kohta kahteen vuoteen. Mutta netistä näkyy jotain ohjelmia, niin listaan tähän ne, joita joskus netin kautta katson. Nelosen netti-tv ei kyllä toimi mun koneella kunnolla eikä oikein Ylen Areenakaan, joten jää lähinnä Maikkarin tarjontaan nämä netistä katsomiset...

  1. Sillä siisti (yllätys, yllätys tää on mun lemppari ;) )
  2. T.I.L.A.
  3. Pientä pintaremonttia
  4. Sit jos tulis Inno ja jos se näkyis pätkimättä mun koneella, niin saattaisin katsoa sitä - niin ja Tanssi tähtien kanssa katsoin yleensä jopa suorana lähetyksenä netistä, mutta sehän loppui nyt
Oikeastaan en edes varsinaisesti katso noita, vaan kuuntelen kuulokkeilla samalla kun teen käsitöitä, ja joskus ehkä vähän vilkaisen monitoriin, että mitä siinä tapahtuu... ;)

3. Neljä paikkaa,joissa olen ollut lomalla

En ole oikeastaan aikuisiällä matkustellut, joten nää on kaikki jotain nuoruusiän aikaisia...

  1. Kööpenhamina (-95 lukion luokkaretkellä; tämä on paikka, jonne menisin mieluusti uudestaankin)
  2. Kypros-Egypti-Israel -kaikki samassa paketissa (-92 oltiin äidin, siskon, kälyn ja kolmen pikkulapsen kanssa kaksi viikkoa Kyproksella, josta tehtiin kolmen yön risteily sisältäen päivän Kairossa ja päivän Jerusalemissa - tuohon matkaan sisältyy monia tosi mukavia muistoja, kuten järjetön vatsatauti maassa, jossa ei saanut laittaa vessapaperia pönttöön, vaan vieressä olevaan roskikseen... ;) )
  3. Rhodos-Turkki -paketti (-91 äidin ja siskon ja siskontytön kanssa oltiin viikko Rhodoksella, josta käytiin päiväseltään Turkissa, jonne EN mene ikinä uudestaan, ja sillä reissulla tulin myös merisairaaksi, kun sinne Turkkiin risteiltiin pienellä sillipurkilla, ja paluumatkalla nousi myrsky merellä...)
  4. Viro (oon käynyt useampaankin kertaan, kun isä asui siellä joskus melkein vuoden, niin vierailin pari kertaa hänen tykönään, ja yhdesti olen ollut työn puolesta - kaikilla näillä reissuilla olen nähnyt oikeastaan vain jotain muuta kuin Tallinnan, eli sitä Viron ei-niin-viehättävää ja ei-niin-turistiystävällistä seutua, mutta mielenkiintoisia paikkoja silti)

4. Neljä internetsivua joilla käyn päivittäin

Selaimessa on jatkuvasti auki neljä välilehteä, joten laitetaan ne tähän:

  1. Yahoon mailit
  2. Google-kalenteri
  3. Oma blogini
  4. Blogilistan suosikit
Lisäksi käyn päivittäin ainakin Ihan itsessä ja Ampparit.comissa lukemassa uutiset.

5. Neljä lempiruokaani

Oon varmasti ennenkin maininnut, ettei minulla ole varsinaista lempiruokaa eikä oikein inhokkiruokaakaan. Ruokaa ostaessani/laittaessani kiinnitän enemmän huomiota sen terveellisyyteen, ravintoarvoihin, lisäaineettomuuteen ja siihen, ettei se sisällä mitään minulle allergiaa aiheuttavia aineita. Maku jää yleensä aika vähälle huomiolle... Kuitenkin yleensä tykkään kaikista niistä ruuista, mitä osaan laittaa. ;) Tässä neljä ensimmäistä mieleeni tulevaa ruokaa, mitkä minulle maistuvat:

  1. Kaalipata
  2. Pinaattikeitto
  3. Kasvissosekeitto (meidän perheessä nimeltään Käärmekoppakiisseli, jonka nimen on esikoinen keksinyt tälle ehdottomalle lempiruualleen :) )
  4. Kasvispyörykät (nämä olivat lempparini silloin muinoin, kun söin koulun ruokalassa)

6. Neljä paikkaa jossa mieluiten olisin juuri nyt

  1. Tässä tietokoneen äärellä tekemässä käsitöitä
  2. Kuntopyörän päällä tekemässä käsitöitä
  3. Nojatuolissa kuuntelemassa musiikkia tai äänikirjaa ja tekemässä käsitöitä
  4. Jossain ihan missä vaan omassa rauhassa tekemässä käsitöitä :)
---

Ja vielä viimeinen meemi, jonka olen ihan vasta tehnyt kahteenkin kertaan, mutta teenpä vielä kolmannen kerran, kun tämä muutti taas vähän muotoaan Blogistaniassa kierrellessään. :)

"Tämä haaste ei käsittelekään faktoja, vaan tuntomerkkejä. Kerro yksityiskohtia itsestäsi ja jaa ne muille. Haasta sitten 5 muuta bloggaajaa tekemään sama edelleen."

1. KOKO: Pituus 162 cm. Painoindeksi 22, eli painoni suhailee nykyään noin 56-58 kg välillä. Olen kokooni tyytyväinen, sillä aikuisiällä painoindeksini on vaihdellut 17 ja 35 välillä, eli oikesti olen välillä laihtunut 30 kg parissa kuukaudessa, sitten lihonut 50 kg parissa vuodessa, sitten taas laihtunut 20 kg, lihonut 20 kg jne. Nykyisissä lukemissa olen ollut kohta kuusi vuotta, lukuunottamatta kahta raskautta, mutta raskauskilotkin olen saanut helposti sitten pois, pitkän linjan kokemuksella... Minulle laihduttaminen ei ole vaikeaa, ei kyllä lihominenkaan, kaikkein vaikeinta on pitää paino tasaisena. Ja kyllä, olen sairastanut syömishäiriöistä sekä anoreksian että BED:n (= ahmimishäiriö, johon ei liity oksentamista, mikä aiheuttaa nopean lihomisen). Nykyään en enää ole syömishäiriöinen, mutta ei se syöminen ongelmatontakaan ole, vaatii oikeasti panostusta ja tarkkailua, mitä laittaa suuhunsa ja miten paljon liikkuu, että saa pidettyä itsensä kutakuinkin terveenä ja terveissä mitoissa. Ja aika paljon tuo jojoileminen on aiheuttanut ongelmiakin, lapsettomuus ja sappirakon poksahtaminen nyt varmaan pahimmat. :( Siksi voin olla tyytyväinen, että olen nyt tällainen kuin olen! Kumpaankaan ääripäähän en halua todellakaan palata... Eikä niinkään ulkonäön vaan terveyden vuoksi.

2. NÄKÖ: Pitkät hiukset, joita kävin juuri eilen leikkauttamassa reilut 10 cm, mutta ovat edelleenkin pitkät. Luonnollinen hiusten väri tummanvaalea, ja monta vuotta olen pistänyt purkista sävytteenä tummaa kullanvaaleaa, eli samaa tummuusastetta mitä luonnostaankin hiukseni ovat, mutta kultaan vivahtavaa. Olen siitä väristä tykännyt kovasti. Eilen illalla kuitenkin päädyin kokeilemaan laittamaan kultakuparin sävyä, koska sitäkin suositeltiin aikanaan värianalyysissa käydessäni. No joo, lopputulos on kyllä enemmänkin kulta kuin kupari - en hyvällä tahdollakaan näe hiuksissani mitään punaiseen vivahtavaakaan. ;) Hyvä niin, sillä pelkäsin hiuksistani tulevan liian punaiset, mutta nyt olen tosi tyytyväinen, koska tykkään enemmän sellaisista suht luonnollisen värisistä hiuksista, jotka eivät oikeastaan edes näytä värjätyiltä. Olen kyllä kokeillut (ennen värianalyysia) vaikka mitä hiusvärejä aina blondista pikimustiin ja räikeän punaiseen ja kaikkea siltä väliltä. Hiusten pituuskin on vaihdellut sentin siilestä noin puoleen selkään ulottuvaksi. Hiukseni ovat suorat, tykkään pitää niitä yleensä kiinni letillä tai ponnarilla, nyt olen pari viikkoa pitänyt ihan auki ja vetänyt pannalla vain etuhiukset taakse. Juhliin laitan yleensä nutturan, ja siksi tykkään pitkistä hiuksista, kun niistä saa helposti nättejä kampauksia, ja muutenkin riittää pelkkä pesu ja kampaaminen, ei tarvi föönailla eikä lakkailla. :) Silmäni ovat siniharmaat, ja minulla on silmälasit. En nykyään juurikaan meikkaa, lähinnä töihin mennessä, mutta ihan viime viikkoina (sen jälkeen kun kirjoitin asiasta teatterikäyntini yhteydessä) olen kokenut pienen meikkaamisherätyksen, ja yrittänyt vähän panostaa siihenkin silloin, kun lähden ihmisten ilmoille.

3. VAATETUS: Pidän samoja kuteita kaikkialla, koska työni ei vaadi erityistä pukeutumista, eli minulla on kotona, töissä ja kaupungilla aina sama tyyli. Siniset farkut, kesällä voi olla sortsit tai jopa hame. Tykkäisin muuten pitää enemmän hameita, mutta hame on aika epäkäytännöllinen, etenkin töissä, jossa pitää pystyä hyppimään ja konttaamaan. Kesällä helteellä hame on kiva, ja lempparihameeni on farkkuhame tai ihana pinkki salsahame. :) Paitana istuva trikoopaita, joka on talvella pitkähihainen, kesällä lyhythihainen tai toppi, mieluiten aika avaralla pääntiellä, ei nyt sentään niin että tissivako näkyy, mutta ei kuitenkaan ihan kurkullakaan. ;) Yleensä joku neuletakki tai -pusero siinä päällä, joskus saattaa olla neuleen tilalla huivi tai poncho. Sukat samaa väriä kuin paita/muu vaatetus; lähes ympäri vuoden on ohuiden sukkien päällä paksut villasukat, mutta kesällä riittää sitten vaan ne ohuet sukat. Kengät ovat kesää talvea lenkkarit. En tykkää kuviollisista/raidallisista/ruudullisista/printtikuvioisista vaatteista, vaan paitani ovat aina yksiväriset; no on minulla yksi paita, jossa on joku kuva ja sitten yksi raidallinen paita... Neulevaatteissa voi olla joskus useampaakin kuin yhtä väriä, mutta pääasiassa kuitenkin tykkään yksivärisistä vaatteista. Sukissa voi olla raitaa tai pätkävärjättyä lankaa. ;) Värisävyjen suhteen olen äärimmäisen tarkka, käytän vain niitä värejä, jotka ovat värianalyysissa saamassani väripaletissa. Olen värityypiltäni Kevät eli värini ovat kirkkaita, puhtaita ja lämpimiä, myös pehmeät pastellisävyt ovat minulle ok. Turkoosi, kirkas vihreä ja lämmin pinkki ovat yleisimmin käytössäni vaatteissa. :)

4. KORISTEET JA VARUSTEET: Käytän koruja hyvin niukasti, en ole mikään koruihminen. Minulla on aina kaulassa kultainen rippilahjaksi saamani risti, joka on aika pieni ja huomaamaton, ja vasemmassa nimettömässäni on kultaiset kihla- ja vihkisormukset. Vihkisormus on kaunein koruni, siinä on seitsemän timanttia. :) Muita koruja en käytä, mutta tässä muutama viikko sitten huomasin, että korviksen reiät alkavat mennä umpeen, joten olen yrittänyt nyt pitää korvakoruja aina silloin, kun laitan meikkiäkin, etteivät menisi umpeen. Ainoat korvakorut, joita käytän, ovat kultaiset, joissa on sydän ja oisikohan niissä pari timangiakin. Sain ne mieheltäni lahjaksi joskus varmaan suhteemme alkuaikoina, jolloin vielä annoimme toisillemme lahjoja, nykyään emme anna edes synttärinä eikä jouluna... ;) Muita koruja olisi kyllä rasiassa, mutta en oikein pidä niistä, joten sinne ovat jääneetkin. Hopeaa tai helmiä en voisi edes kuvitella pitäväni, eli jos uusia koruja hankkisin, niin kultaisia ja melko vaatimattomia ne olisi. Joitain Kalevala-koruja minulla on ja niitä olisi kiva käyttää, muttei ole oikein tilaisuuksia.

Niin, ja ne "varusteet": Hiuksissani on yleensä muuhun vaatetukseen sointuva hiusdonitsi tai panta. Kotoa pois lähtiessäni minulla on lompakkoa yms. varten musta keinonahkainen cityreppu (vaikka musta ei olekaan minun värini); kännykkä kulkee farkkujen taskussa. Yleensä myös kanniskelen kangaskasseja, johon pakkaan kauppaostokseni, niitä löytyy monennäköisiä, ja nappaan matkaan sen, mikä sattuu käteen osumaan. Käsilaukku/olkalaukkuihminen en ole ollenkaan.

5. LUONNE: Koska omaa luonnetta on vaikea kuvailla, niin laitanpa tähän muutaman tunnetun persoonallisuustestin tuloksia, millainen minun pitäisi testien mukaan olla.

Jungin persoonallisuustestin mukaan olen ISFJ eli Introvertti-Havaitsija-Tunteva-Järjestelmällinen. Siitä sanotaan näin:

ISFJ on uskollinen työntekijä, joka on valmis uhrautumaan yhteisen hyvän puolesta.
Hän on hiljainen ja ystävällinen, joka haluaa auttaa muita ihmisiä ja saa tyydytystä siitä, että tuntee olevansa tarvittu.
Luotettavana ja täsmällisenä työtekijänä hänellä on taipumusta hoitaa ylimääräiset työt, kärsien psykosomaattisista
sairauksista ja joidenkin käyttäessä hänen uhrautuvaisuuttaan hyväksi. ISFJ ei valita huonosta kohtelusta,
sillä suhtautuu itseensä väheksyvästi. "Muut ennen minua". Hän on itsekriittinen toimissaan ja kiireessä hoidetut työt saavat
hänet tuntemaan syyllisyyttä. Perhe on ISFJ:lle tärkeä. Hän tuntee olevansa vastuussa läheisistään ja heidän
hyvinvoinnistaan. Hänellä on muutamia, hyviä ystäviä, joiden kanssa tulee riitaa harvoin, sillä ISFJ inhoaa yhteenottoja ja
ristiriitatilateita. ISFJ elää paineen alla. Hän stressaantuu vieraiden käynnistä, suunnitellessaan ruokia ja järjestäessään juhlia.
Hän vertaa omia tuloksiaan muiden tuloksiin ja tuntee alemmuutta.

ISFJ on miellyttävä työkumppani parityöskentelyssä, mutta suuremmat joukot saavat hänet ahdistumaan ja takertumaan pikkuseikkoihin. ISFJ:lle sopivat koulutuksellinen, kirkollinen, sosiaalinen ja sairaala-alat.

No joo, tuollainen minä olen. :D Paitsi että lisäyksenä noihin, että räjähdän noin 100 kertaa päivässä, saan hirveitä raivareita, mutta toisaalta myös tunnen ja näytän kaikki muut tunteet voimakkaasti: ilon, surun, pelot jne. Uusien ihmisten kanssa olen tosi ujo ja vetäytyvä, tutussa seurassa ja puheliaiden ihmisten kanssa uskallan avautua. Tuo pitää kyllä paikkansa, etten ole mikään ryhmätyöskentelijä - koulussakin aina pari/ryhmätöissä kysyin, että saako tehdä yksin... ;) Sitten minussa on tosiaan tuo piiruntarkka järjestelmällinen puoli, mutta toisaalta olen myös luova ja taiteellinen.

Enneagrammiin pohjautuvan "Yhdeksän hyvää tyyppiä" -kirjan mukaan olen puolestani Perfektionisti. Isännän mielestä tuo on vain hienompi sana neuroottiselle pilkkua n***ivalle niuhottajalle. ;) Että siinä minun lähimmän omaiseni lyhyt luonteenkuvaus minusta. :D

Laitan tähän kuitenkin, millainen on Perfektionisti tuon persoonallisuustestin mukaan, tämä pitää minun kohdallani tosi hyvin paikkansa:

Maailma on epätäydellinen, mutta teen työtä sen parantamiseksi.
Huomioni kohdistuu oikein tekemiseen ja parannettaviin asioihin.
Minulla on korkeat sisäiset normit siitä, mikä on oikein ja väärin, ja yritän elää itse niiden mukaisesti.
Totuus ja oikeudenmukaisuus ovat minulle hyvin tärkeitä.
Olen yleensä vakava, hyvän itsekurin omaava ihminen.
Olen usein kriittinen niin itseni kuin toistenkin suhteen.
Minusta on mukavaa tehdä jokainen yksityiskohta täydellisesti.
Kärsin kovasti, jos työ pitää jättää keskeneräiseksi tai se tehdään hutiloiden.


Sitten vielä Hippokrateen temperamenttiluokituksen mukaan olen koleeris-melankolinen, josta tuo koleerikko on minussa vahvempana. En jaksa alkaa sen kummemmin tähän tuota erittelemään, googlettamalla löytyy noista kuvaukset. :) Mutta sanoisin olevani sellainen koleeris-melankolikko, joka on kova tarttumaan työhön, optimistinen, käytännöllinen ja proosallinenkin, mutta josta löytyy myös herkkä ja pohtiva tunnepuoli.

No niin, siinäpä kunnon luonneanalyysi, kaikenlaisia persoonallisuustestejä on kyllä kiva tehdä...

---

Sellaisia meemejä ja suuria paljastuksia minusta. ;) En haasta ketään, koska minuakaan ei haastettu, mutta napatkoon mukaan, ken tahtoo!

Hyvää helatorstain iltaa! :)

2 kommenttia:

  1. Aikaista huomenta! Kiitos vinkistäsi. Minulla olisi koko kip-saattanut mennä ohitse. Täytyy miettiä miten saan tapaamisen onnistumaan... taas hieman hankala aika. Appi-ukon 70 vee synttäreitä juhlitaan sunnuntaina ja anoppi on halunnut minun ja tyttärensä leipomahommiin. Eihän tuo Kempele olisi kyllä enää kaukana tapaamispaikasta, jos vaikka karkaisi hetkeksi. Huomaiskohan nuo mitään??? Heh. Koetan päästä. Olisihan tuo jo mukava nähdä livenä sinut ja myös muitakin blogilaisia. Sinä oot jaksanut meemeillä urakalla. Täytyy lukea ne tässä ajan kanssa. Hyviä juttuja! Nyt opiskelemaan hiukan lampaiden optimaalista ruokintaa, kun likat vielä nukkuu. Isäntä lähtikin jo pellolle.

    VastaaPoista
  2. Oletpa meemeillyt kerllalla ja paljon! Minutkin on haastettu johonkin, jota pitäisi alkaa rustata blogiin.

    Ihanaa alkukesää tai kevättä sinulle!

    VastaaPoista

Haluatko piristää päivääni? :) Sen voit tehdä helposti jättämällä itsestäsi puumerkin kommentteihin! Kiva kun löysit blogiini - tervetuloa toistekin! :)

Jos kommentointi ei onnistu (vaatii rekisteröitymisen), voit laittaa viestisi sähköpostitse:
marska_77@yahoo.com

Kiitos! :)

Hei hei!

Kiva kun kävit, tulehan toistekin! :)